Als ik een sjaal uitpakt en het resultaat valt tegen, dan leg ik deze meestal een paar dagen of weken weg. Soms laat ik de sjaal aan een ander zien en weet ik deze later toch te waarderen al zijn het niet mijn kleuren. Kleuren en vormen zijn heel persoonlijk. Ik laat mij meestal niet overhalen. Want ik wil wel achter het resultaat van mijn werk staan.
Zo ook met de eerste print van deze sjaal. De esdoorn had harde bruine en gele afdrukken gemaakt. Ik heb deze sjaal zelfs niet aan een ander laten zien en meteen afgekeurd. Ook deze keer heeft de sjaal een paar weken in de hoek van het atelier gelegen. Meestal laat ik in mijn hoofd de sjaal meerdere keren de revu passeren met allerlei kleuren en bladeren voor een tweede print. En dan opeens weet ik wat ik ermee wil doen. Bij deze sjaal was het best spannend, want als je de tweede keer print, worden de prints van de 1e afdruk harder en de afdrukken van de esdoorn waren al zo donker. Ik heb kleuren gemengd en hoopte op een mooi resultaat. De printkleur van de rode eucalyptus, de grijzige kleuren van de Big elephant eucalyptus en de roze-rode kleur van de verf zijn werkelijk een mooie combinatie. Waarbij de donkere afdrukken van de esdoorn eigenlijk juist een mooi en tegenstrijdig effect geven.
Een zeer kleurrijke sjaal welke fantastisch past bij een herfsttype. En het kleurrijke past ook eigenlijk helemaal bij de Amerikaanse esdoorn. Want als je in de herfst bij mij om de hoek door de straat rijdt, dan zie je een schitterend kleurenpalet aan groen, geel, oranje, rood en bruine esdoornbladeren. Wist je al dat esdoornbladeren worden beschouwd als symbolen van liefde en loyaliteit?
Gebruikte bladeren: Amerikaanse esdoorn (een straat verder bij mij om de hoek), eucalyptus (de rode prints van de markt, de grijze uit eigen tuin)